„Kielce OAZĄ czystego powietrza”

W dniu 15 listopada 2021 r. nasi uczniowie przystąpili do konkursu pt. „Kielce OAZĄ czystego powietrza”. Konkurs został ogłoszony przez Urząd Miasta w Kielcach.

Zajęcia rozpoczęły się od pogadanki wyjaśniającej uczniom znaczenie powietrza w życiu człowieka oraz w egzystencji ekosystemów na naszej planecie. Po jej przeprowadzeniu dzieci aktywnie podawały własne przykłady wyjaśniające do czego potrzebne jest nam powietrze.

W dalszej części zajęć nauczyciel zaprezentował uczniom prezentację multimedialną, w której omówione zostały źródła zanieczyszczeń powietrza. Uwzględniono najczęstsze źródła emisji zanieczyszczeń, które małe dzieci potrafiły zrozumieć.

Celem zmobilizowania uczniów do wyciągania własnych wniosków i samodzielnego myślenia przeprowadzono trzecią część zajęć zatytułowaną „Skojarzenia z powietrzem”. W tym celu uczniowie na przygotowanym papierze o formacie A0 prezentowali schematyczne rysunki własnych skojarzeń z powietrzem.

W dalszej części zajęć przeprowadzono dwa eksperymenty. Celem przeprowadzenia pierwszego kilka dni wcześniej umieszczono na parapecie zewnętrznym miskę posmarowaną od wewnątrz wazeliną. Po kilku dniach zgromadziły się w niej rozmaite zanieczyszczenia, które są w powietrzu. Uczniowie z wielkim zainteresowaniem obserwowały je przez lupę. Kolejny eksperyment wyjaśniał istotę powstawania gazów cieplarnianych, które ocieplają atmosferę powodując wzrost temperatury na Ziemi, topnienie lodowców, podwyższanie poziomu wody w oceanie i zmianę klimatu naszej planety. Uczniowie oglądali jak ogień zmienia szkło poprzez osadzanie się związków węgla, zrozumieli powstawanie zanieczyszczeń powietrza oraz poznali konsekwencje tego procesu dla zdrowie człowieka.

Następna część zajęć polegała na oglądaniu gazetki tematycznej dotyczącej naszego miasta Kielc. Omówiono piękno środowiska przyrodniczego i antropogenicznego regionu świętokrzyskiego. Uzupełniono to także oglądaniem wyjątkowych fotografii autorstwa Pawła Pierścińskiego, twórcy Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, zawartych w albumie pt. „Świętokrzyskie”. Wszyscy uczniowie zgodnie orzekli, że są to zdjęcia unikatowe i wyjątkowo urokliwe.

Nauczyciel zwrócił uwagę, iż celem zachowania tych pięknych miejsc bezwzględnie należy dbać o czystość powietrza i chronić inne komponenty środowiska.

Kolejną częścią warsztatów były zajęcia ruchowe, które pozwoliły zaznać ruchu i przewentylować nasze płuca. Dzieci chętnie wykonywały różnorodne ćwiczenia oddechowe, które powinny być przeprowadzane codziennie, szczególnie na świeżym powietrzu.

Ostatnią częścią zajęć było wykonanie pracy plastycznej odnoszącej się do podjętej problematyki. Uczniowie otrzymali karty pracy, w których kolorami oznaczali zachowania proekologiczne, zaś zachowania negatywne oznaczone były barwami szarą, czarną i białą. Wykonane prace plastyczne stanowiły podsumowanie zajęć i zmuszały uczniów do propagowania w codziennym życiu właściwych postaw ekologicznych.

Konkurs przeprowadziła Pani Ewa Pałka – Łebek.

   

 

Skip to content