6s i 6c w Warszawie

Po długim oczekiwaniu, 22 maja 2023 r. uczniowie z klas 6s i 6c wyruszyli na trzydniowy podbój Warszawy!
Mocno oczekiwany pierwszy dzień wycieczki rozpoczęliśmy dwugodzinną jazdą pociągiem. Po dotarciu do stolicy i pozostawieniu bagażu w hostelu naszym pierwszym punktem zwiedzania stało się Centrum Nauki Kopernik.

To był czas „żywych lekcji” z dziedziny biologii, fizyki, mechaniki, robotyki i techniki. W obiekcie znajduje się ponad 450 eksponatów, z których każdy można, a nawet trzeba było dotknąć i sprawdzić jak działa. Niezwykłym doświadczeniem była również wizyta w Planetarium, w którym uczestniczyliśmy w turystycznej wyprawie ku Saturnowi. W trakcie tej podróży dowiedzieliśmy się jak poruszają się planety, z czego składają się pierścienie Saturna, a także jak wygląda przestrzeń międzyplanetarna. W tym dniu zaplanowaną mieliśmy również wizytę w Muzeum Powstania Warszawskiego. Przeżyliśmy tam jedną z najważniejszych w naszym życiu lekcji historii. Odwiedzanie tego nowoczesnego, multimedialnego muzeum przybliżyło nam jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w dziejach narodu polskiego, stanowiące do dziś przykład heroizmu i walki o wolność. Poznaliśmy życie codzienne powstańców, broń, fotografie autentycznych scen powstańczych, losy ludności cywilnej oraz dzieci. Obejrzeliśmy samolot „Liberator”, którym dokonywano zrzutów broni dla powstańców. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób działała podziemna poczta polska i tajne drukarnie. Dużym przeżyciem była możliwość przejścia kanałami i sprawdzenie, co mogli czuć powstańcy poruszający się nimi w kierunku objętych walkami dzielnic Warszawy.

Po dniu pełnym wrażeń bardzo zmęczeni i głodni wróciliśmy do ośrodka położonego w samym centrum Warszawy.

Następnego dnia przywitało nas piękne słońce, a pogoda sprzyjała dalszej aktywności. Z nowymi siłami rozpoczęliśmy od spaceru w szczególnym miejscu, którego początki sięgają XVII w. W Łazienkach Królewskich stanęliśmy oko w oko ze słynnym kompozytorem, Fryderykiem Chopinem. Spacerując po pięknym parku okalającym letnią rezydencję Stanisława Augusta, ostatniego króla Polski, słuchaliśmy historii związanych z tym miejscem, podziwialiśmy Pomarańczarnię, a także Pałac na Wodzie, gdzie odbywały się słynne Obiady Czwartkowe. Z tego miejsca ruszyliśmy do Zamku Królewskiego. Podczas zwiedzania tego obiektu największe wrażenie zrobił na nas Pokój Marmurowy z przepięknymi zdobieniami i iście królewskim przepychem. Zachwycaliśmy się dziełami Jana Matejki, które znamy z podręczników historii. Teraz mogliśmy podziwiać je w rzeczywistości. Ważnym dla nas punktem było również odwiedzenie Sali Senatorskiej, w której uchwalono Konstytucję 3 maja w 1792 r. Dalsze zwiedzanie kontynuowaliśmy podczas spaceru Krakowskim Przedmieściem. Po drodze zobaczyliśmy m.in. Kościół p.w. św. Krzyża, Pałac Prezydencki, Plac Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza. Ostatnią atrakcją tego dnia była wizyta w budynku Sejmu RP. Tu zobaczyliśmy m. in. galerie Sali Posiedzeń Sejmu oraz wysłuchaliśmy wykładu dotyczącego dziejów i współczesności polskiego parlamentaryzmu.

Niestety czas szybko mija i nim się obejrzeliśmy zaczął się trzeci dzień naszej wycieczki. Rozpoczęliśmy go od udział w warsztatach w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Podczas lekcji muzealnej prowadzonej przez fantastycznych przewodników poznaliśmy wspólne, liczące ponad 1000 lat, dzieje Żydów i Polaków. Byliśmy w synagodze, w szkole żydowskiej, w kinie, uczestniczyliśmy w weselu żydowskim, uczyliśmy się podstawowych kroków do tanga, poznaliśmy sekrety kuchni żydowskiej, odwiedziliśmy getto warszawskie, poszerzyliśmy swoja wiedzę o holokauście i o roli Polaków w ratowaniu Żydów. Aby dopełnić zdobytą wiedzę po wizycie w muzeum odbyliśmy jeszcze krótki spacer po dzielnicy byłego getta warszawskiego.

Na koniec naszej trzydniowej przygody znalazło się jeszcze coś dla fanów piłki nożnej – Stadion Narodowy. Gdy weszliśmy na trybuny i wspięliśmy się na ich szczyt, z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu, który naprawdę robi wrażenie! Był to nasz ostatni punkt wycieczki poprzedzający powrót do Kielc.

Z pakietem pamiątkowych zdjęć udaliśmy się po bagaże i na dworzec w drogę powrotną. Pełni wrażeń, z poczuciem, że czas za szybko minął, wróciliśmy wieczorem do domów. Były to trzy dni intensywnego zwiedzania miasta, ale też czas niezapomnianej integracji.