Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025

Miło nam poinformować, że  w bieżącym roku szkolnym nasza biblioteka otrzymała już po raz drugi dofinansowanie z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Wsparcie zostało udzielone w ramach Priorytety 3 Programu – budżet dla bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

Celem Priorytetu jest wzmocnienie potencjału przedszkoli, bibliotek szkolnych  i pedagogicznych oraz wzrost atrakcyjności ich zbiorów poprzez zakup nowości wydawniczych i elementów wyposażenia do bibliotek.

Naszej bibliotece szkolnej udzielono wsparcia finansowego w kwocie 12 tysięcy złotych.  Pozyskane  środki zostały przeznaczone na zakup:

– lektur szkolnych,

– nowości wydawniczych ( literatura dziecięca i młodzieżowa),

– książek o tematyce historycznej oraz ukazujących wartość rodziny i życia człowieka

oraz :

– promocję czytelnictwa ( nagrody książkowe dla uczniów biorących udział      w konkursach bibliotecznych)

– wyposażenie biblioteki ( rzutnik z ekranem do czytelni)

Ustalając listę zakupu książek do biblioteki brałyśmy pod uwagę preferencje czytelnicze naszych uczniów, nauczycieli oraz rodziców.

Zakupione nowości będzie można wypożyczać już od początku grudnia.

Zachęcając do korzystania ze wzbogaconego księgozbioru zaplanowałyśmy dla uczniów działania promujące czytelnictwo w postaci różnorodnych konkursów  i akcji przeznaczonych zarówno dla dzieci młodszych jak i starszych. 

Zachęcamy do odwiedzania naszej biblioteki.

Mając na uwadze korzyści płynące z czytania kierujemy do Was – Drodzy Rodzice list Pani Ireny Koźmińskiej – prezes Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”:

Drodzy Rodzice
Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.
Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność        i przewodnictwo – rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.
Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.
Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy            i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo        i skąd miałoby wiedzieć? – co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.
Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.
Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil          z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.
Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono starsze. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.
Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

Autorką listu jest pani Irena Koźmińska
Prezes fundacji „ABCXXI- Cała Polska czyta dzieciom”.

 

Skip to content