Rusza III edycja turnieju „Państwa, Miasta”!

W piątek 23 marca w godz. 9:50-11:30 rozegrany zostanie I etap. Osoby pragnące wziąć udział zapraszamy do zgłaszania się. Zapisów dokonują organizatorzy turnieju, czyli – p. Paweł Adach sala 3 i p. Anna Pawelec sala 23. Termin zgłoszeń mija w piątek 16 marca.

Uczniowie biorący udział, proszeni są o zapoznanie się z regulaminem i terminarzem turnieju, które są dostępne poniżej. Wszystkie pytania i wątpliwości proszę kierować do organizatorów konkursu. Powodzenia!

 

Państwa, Miasta

Regulamin

 

 

  1. Państwa, Miasta jest to gra towarzyska polegająca na wyszukiwaniu słów z różnych dziedzin rozpoczynających się na daną literę. Państwa, Miasta to kultowa gra, w którą na kartkach papieru grały całe pokolenia.

 

  1. Rundy i terminarz.

I runda (eliminacje) piątek 23 marca 2018 r. w godz. 950 – 1130 (trzecia i czwarta godzina lekcyjna), sala teatralna.

II runda środa 4 kwietnia 2018 r. godz. 950 – 1035 (trzecia godzina lekcyjna), sala 21.

III runda (finał) środa 11 kwietnia 2018 r. godz. 950 – 1035 (trzecia godzina lekcyjna), sala 21.

 

  1. Uczniowie zgłaszają chęć uczestnictwa w turnieju nauczycielom p. Adachowi sala 3 lub p. Pawelec sala 23 do piątku 16 marca 2018 r.

 

  1. Turniej rozgrywany będzie w formule „open” tzn. bez podziału na roczniki.

 

  1. W każdej rundzie obowiązywać będą nieco inne reguły wraz ze zwiększającym się poziomem trudności.

 

  1. Kategorie.
  2. a) I runda – eliminacje.

Każdy z graczy ma do uzupełnienia tabelkę z 6 kolumnami (kategoriami) zatytułowanymi: państwo, miasto, zwierzę, roślina, rzecz, imię.

  1. b) II runda.

Oprócz obowiązkowych kategorii: państwo i miasto, reszta kategorii będzie dolosowywana w sumie do 8 kolumn. Dolosowanie odbędzie się z poniższych kategorii:

– stolica;

– zwierzę;

– roślina;

– góry, szczyt lub wulkan;

– rzeka;

– rzecz;

– samochód;

– imię;

– zawód.

  1. c) III runda – finał.

Oprócz obowiązkowych kategorii: państwo, miasto polskie, miasto zagraniczne, reszta kategorii będzie dolosowywana w sumie do 10 kolumn. Dolosowanie odbędzie się z poniższych kategorii:

– stolica;

– zwierzę;

– roślina;

– góry, szczyt lub wulkan;

– rzeka;

– rzecz,

– jezioro;

– wyspa lub archipelag wysp;

– samochód;

– imię;

– zawód.

 

  1. Litery.

Rozgrywka rozpoczyna się od wylosowania przez jednego z graczy litery alfabetu. Losowanie będzie odbywać się przez rzut kostką. Z losowania wyłączone są takie litery jak: Ą, Ę, Ń, Ó, Ź, Ż, Ś, Ć, Q, V, X, Y. W I rundzie litery nie mogą się powtórzyć. W II i III rundzie litery mogą się powtarzać, w takim przypadku gracz musi wpisać inne hasło, niż to które wpisał we wcześniejszej turze.

 

  1. Rozgrywka.

Od momentu wylosowania litery wszyscy gracze zaczynają wpisywać WYRAŹNYMI LITERAMI do swoich tabelek, słowa zaczynające się na wylosowaną literę – do każdej kolumny tabelki po jednym słowie, pasującym do danej kategorii. Nie będzie można wykonywać ŻADNYCH SKREŚLEŃ. W przypadku pojawienia się skreślenia punkty za dane hasło nie będą przyznane.

 

  1. Czas i tury.

Wpisywanie słów kończy się:

  1. a) I runda – po 60 sekundach, (6 tur);
  2. b) II runda – po 80 sekundach, (8 tur);
  3. c) III runda – po 100 sekundach, (10 tur).

 

  1. Zliczanie punktów.

Po tym czasie Nauczyciel przy każdym wpisie ucznia stawia parafkę, co ma wykluczyć próbę oszustwa poprzez dopisanie hasła w późniejszym czasie. Kolejne tury przebiegać będą w ten sam sposób. Zliczanie punktów odbędzie się po ostatniej turze przez nauczycieli.

 

  1. Zasady zliczania punktów.

Zliczanie punktów odbywa się wg poniższych zasad:

– jeżeli gracz wpisał inne słowo niż pozostali dostaje 10 pkt,

– jeżeli gracz wpisał słowo, które powtarza się u innych uczniów dostaje 5 pkt,

– jeżeli gracz nie wpisał poprawnego wyrazu dostaje 0 pkt,

– jeżeli gracz nic nie wpisał dostaje 0 pkt, a jednocześnie innym graczom zwiększa się liczba punktów o 10 (za każdego gracza).

 

  1. Wątpliwości.

W czasie gry w niektórych kategoriach mogą pojawić się pewne nieporozumienia i tak:

– samochód (kategoria rozumiana jako marka a nie model np. litera „F”, ford – dobrze, fiesta – źle);

– zawód (do tej kategorii nie wliczamy sportowców np. litera „P”, piekarz – dobrze, piłkarz – źle);

– rzecz (do tej kategorii nie wliczamy: miejsc, potraw, części ciała, czy pierwiastków) np. litera „Z”, zegarek – dobrze, złomowisko – źle, zalewajka – źle, ząb – źle, złoto – źle).

 

  1. Awans i zwycięzca.

Zwycięzcą, będzie ta osoba która uzyska najwięcej punktów w finale (III etapie). W finale uczestniczyć będzie 6 graczy. Liczebność grup w I i II etapie oraz ilość awansujących z każdej grupy w poszczególnych etapach będzie uzależniona od ilości zgłoszonych osób.

 

 

Skip to content