Rusza III edycja turnieju „Państwa, Miasta”!
W piątek 23 marca w godz. 9:50-11:30 rozegrany zostanie I etap. Osoby pragnące wziąć udział zapraszamy do zgłaszania się. Zapisów dokonują organizatorzy turnieju, czyli – p. Paweł Adach sala 3 i p. Anna Pawelec sala 23. Termin zgłoszeń mija w piątek 16 marca.
Uczniowie biorący udział, proszeni są o zapoznanie się z regulaminem i terminarzem turnieju, które są dostępne poniżej. Wszystkie pytania i wątpliwości proszę kierować do organizatorów konkursu. Powodzenia!
Państwa, Miasta
Regulamin
- Państwa, Miasta jest to gra towarzyska polegająca na wyszukiwaniu słów z różnych dziedzin rozpoczynających się na daną literę. Państwa, Miasta to kultowa gra, w którą na kartkach papieru grały całe pokolenia.
- Rundy i terminarz.
I runda (eliminacje) piątek 23 marca 2018 r. w godz. 950 – 1130 (trzecia i czwarta godzina lekcyjna), sala teatralna.
II runda środa 4 kwietnia 2018 r. godz. 950 – 1035 (trzecia godzina lekcyjna), sala 21.
III runda (finał) środa 11 kwietnia 2018 r. godz. 950 – 1035 (trzecia godzina lekcyjna), sala 21.
- Uczniowie zgłaszają chęć uczestnictwa w turnieju nauczycielom p. Adachowi sala 3 lub p. Pawelec sala 23 do piątku 16 marca 2018 r.
- Turniej rozgrywany będzie w formule „open” tzn. bez podziału na roczniki.
- W każdej rundzie obowiązywać będą nieco inne reguły wraz ze zwiększającym się poziomem trudności.
- Kategorie.
- a) I runda – eliminacje.
Każdy z graczy ma do uzupełnienia tabelkę z 6 kolumnami (kategoriami) zatytułowanymi: państwo, miasto, zwierzę, roślina, rzecz, imię.
- b) II runda.
Oprócz obowiązkowych kategorii: państwo i miasto, reszta kategorii będzie dolosowywana w sumie do 8 kolumn. Dolosowanie odbędzie się z poniższych kategorii:
– stolica;
– zwierzę;
– roślina;
– góry, szczyt lub wulkan;
– rzeka;
– rzecz;
– samochód;
– imię;
– zawód.
- c) III runda – finał.
Oprócz obowiązkowych kategorii: państwo, miasto polskie, miasto zagraniczne, reszta kategorii będzie dolosowywana w sumie do 10 kolumn. Dolosowanie odbędzie się z poniższych kategorii:
– stolica;
– zwierzę;
– roślina;
– góry, szczyt lub wulkan;
– rzeka;
– rzecz,
– jezioro;
– wyspa lub archipelag wysp;
– samochód;
– imię;
– zawód.
- Litery.
Rozgrywka rozpoczyna się od wylosowania przez jednego z graczy litery alfabetu. Losowanie będzie odbywać się przez rzut kostką. Z losowania wyłączone są takie litery jak: Ą, Ę, Ń, Ó, Ź, Ż, Ś, Ć, Q, V, X, Y. W I rundzie litery nie mogą się powtórzyć. W II i III rundzie litery mogą się powtarzać, w takim przypadku gracz musi wpisać inne hasło, niż to które wpisał we wcześniejszej turze.
- Rozgrywka.
Od momentu wylosowania litery wszyscy gracze zaczynają wpisywać WYRAŹNYMI LITERAMI do swoich tabelek, słowa zaczynające się na wylosowaną literę – do każdej kolumny tabelki po jednym słowie, pasującym do danej kategorii. Nie będzie można wykonywać ŻADNYCH SKREŚLEŃ. W przypadku pojawienia się skreślenia punkty za dane hasło nie będą przyznane.
- Czas i tury.
Wpisywanie słów kończy się:
- a) I runda – po 60 sekundach, (6 tur);
- b) II runda – po 80 sekundach, (8 tur);
- c) III runda – po 100 sekundach, (10 tur).
- Zliczanie punktów.
Po tym czasie Nauczyciel przy każdym wpisie ucznia stawia parafkę, co ma wykluczyć próbę oszustwa poprzez dopisanie hasła w późniejszym czasie. Kolejne tury przebiegać będą w ten sam sposób. Zliczanie punktów odbędzie się po ostatniej turze przez nauczycieli.
- Zasady zliczania punktów.
Zliczanie punktów odbywa się wg poniższych zasad:
– jeżeli gracz wpisał inne słowo niż pozostali dostaje 10 pkt,
– jeżeli gracz wpisał słowo, które powtarza się u innych uczniów dostaje 5 pkt,
– jeżeli gracz nie wpisał poprawnego wyrazu dostaje 0 pkt,
– jeżeli gracz nic nie wpisał dostaje 0 pkt, a jednocześnie innym graczom zwiększa się liczba punktów o 10 (za każdego gracza).
- Wątpliwości.
W czasie gry w niektórych kategoriach mogą pojawić się pewne nieporozumienia i tak:
– samochód (kategoria rozumiana jako marka a nie model np. litera „F”, ford – dobrze, fiesta – źle);
– zawód (do tej kategorii nie wliczamy sportowców np. litera „P”, piekarz – dobrze, piłkarz – źle);
– rzecz (do tej kategorii nie wliczamy: miejsc, potraw, części ciała, czy pierwiastków) np. litera „Z”, zegarek – dobrze, złomowisko – źle, zalewajka – źle, ząb – źle, złoto – źle).
- Awans i zwycięzca.
Zwycięzcą, będzie ta osoba która uzyska najwięcej punktów w finale (III etapie). W finale uczestniczyć będzie 6 graczy. Liczebność grup w I i II etapie oraz ilość awansujących z każdej grupy w poszczególnych etapach będzie uzależniona od ilości zgłoszonych osób.