,,KIELCE – NASZA MAŁA OJCZYZNA” – II EDYCJA SZKOLNEJ PATRIOTYCZNEJ GRY MIEJSKIEJ
Patriotyczna gra miejska już na stałe weszła do kalendarza naszych szkolnych imprez jako forma uczczenia Święta Niepodległości. W tym roku zorganizowaliśmy ją pod hasłem ,,Kielce – nasza mała ojczyzna”. Gra odbyła się 10 listopada pod patronatem Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty oraz Radia Kielce. Przebiegała równolegle w terenie i w szkole.
Przygotowania do niej trwały wiele tygodni. Chętni uczniowie wykonali setki kotylionów dla całej społeczności szkolnej, byśmy, przypinając je w tym wyjątkowym dniu, mogli nawiązać do naszej tradycji narodowej.
Wykorzystaliśmy je też w jednym z zadań gry. Dla każdej klasy przygotowaliśmy także mapy, instrukcje i plakaty z logo gry.
Do końca obawialiśmy się, że pogoda pokrzyżuje nam plany – mogło być gorzej, zostaliśmy potraktowani łagodnie:) Wyzwaniem dla nas było przygotowanie imprezy tak, by zaangażować wszystkich uczniów z 26 klas. Poradziliśmy sobie z tym, a zrobiliśmy to tak:
- W szkole.
Dzieci z klas IV najpierw miały godzinne zajęcia sportowe. Po ich zakończeniu wykonywały makiety ,,Kieleckie osiedle naszych marzeń” zgodnie z podaną instrukcją.
Uczniowie klas VII SP, a także II i III gimnazjum tworzyli makiety ,,Kielce naszych marzeń”. Każda z klas projektowała 5 dzielnic według podanego regulaminu : przemysłową, mieszkalną, handlową, rozrywkową oraz finansową.
- W trenie.
Uczniowie klas V i VI pod opieką nauczycieli rozwiązywali zadania na terenie miasta. Poruszali się według map przygotowanych dla każdej grupy. Na niektórych punktach, mieszczących się w różnych instytucjach kultury, konieczne było zeskanowanie kodów qr, aby poznać treści zadań. Nawiązywały one do polskiej historii oraz kultury. Odpowiedzi należało wpisać na karty pracy. Pozostałe punkty obsadzone były przez animatorów
-uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Tam trzeba było opatrzyć i bezpiecznie przetransportować rannego oraz zaliczyć powstańczy bieg z granatem (kauczukiem). Emocji nie zabrakło!
Zupełnie inne zadania musiały wykonać sześcioosobowe drużyny starszych klas (VII SP, a także II i III gimnazjum). Dla nich przygotowaliśmy osobną grę. Każda z ekip miała mapę i instrukcję. Podobnie jak młodsi koledzy treść zadań młodzież poznawała albo po zeskanowaniu kodów qr, albo z informacji podanych przez animatorów. Jeden z nich prosił o utworzenie powstańczego oddziału, a następnie przemieszczenie go w określony sposób. Inne zadanie wymagało od uczestników umiejętności nawiązywania kontaktów i znajomości historii kokardy narodowej. Polegało ono na zaczepieniu przechodniów, krótkim przedstawieniu historii kokardy, przypięciu jej zaczepionemu i namówieniu go do zrobienia sobie wspólnego zdjęcia. To było trudne wyzwanie.
Na kolejnym punkcie należało wymyślić szyfr. Drużyny dzieliły się na pół. Jedna grupa szyfrowała wojskowy rozkaz, druga miała go odczytać. Po wykonaniu wszystkich zadań w mieście uczniowie wrócili do szkoły, by pomóc swoim klasom w tworzeniu makiet.
Po zakończeniu zabawy przyszedł czas na sprawdzenie kart pracy, podsumowanie i wyłonienie zwycięzców w poszczególnych kategoriach wiekowych. klasy. Werdykt ogłosiła Pani Dyrektor: wśród klas IV I miejsce zajęła IV c, rywalizację klas V i VI wygrała VI c, natomiast w klasach starszych triumfowała III a.
Zwycięzcom gratulujemy!
10 listopada, świętując rocznicę odzyskania niepodległości, pokazaliśmy, że współczesny patriotyzm ma różne oblicza. Poważne zagadnienia można poznawać także poprzez zabawę. My bawiliśmy się świetnie. Świadczą o tym zdjęcia.