Kącik kreatywnego Świetliczaka – dzień XXXXIII

Dzień dobry Najmilsi 🙂

Kochani wielokrotnie na zajęciach świetlicowych i teraz także w czasie zdalnego nauczania poruszaliśmy problematykę ekologiczną, po to, aby uwrażliwić Was na piękno otaczającego nas świata i żebyście nigdy nie byli obojętni na losy np. zwierząt. Dziś skupimy się na zwierzakach.

Jak co dzień przygotowałyśmy wiele ciekawych propozycji. Zachęcamy Was do: zapoznania się z Deklaracją Praw Zwierząt, zaśpiewania piosenki z Orkiestrą Dni Naszych „Piosenka mojego zwierzaczka”, obejrzenia filmiku edukacyjnego „Jak być odpowiedzialnym opiekunem zwierząt”,  rozwiązania zagadek o zwierzakach, Na zakończenie posłuchajcie pięknych  odgłosów leśnych zwierząt . Powodzenie!!!!

Czy Wiecie, że zwierzęta podobnie, jak Wy dzieci mają swoje prawa. Zawarte są one w Światowej Deklaracji Praw Zwierząt uchwalonej przez Unesco w dniu 15.10.1978r.

Oto jej tekst: Światowa Deklaracja Praw Zwierząt uchwalona przez UNESCO w dniu 15.10.1978 w Paryżu

WSTĘP
…Z uwagi na to, że każde zwierzę, jako istota żywa, ma prawa w sferze moralnej; że nieznajomość i nieuznawanie tych praw sprowadziły człowieka i prowadzą go nadal na drogę przestępstw przeciwko naturze i zwierzętom; że uznanie przez gatunek ludzki prawa innych gatunków zwierzęcych do egzystencji stanowi podstawę do współistnienia wszystkich istot żywych, że człowiek dopuścił się zbrodni wytępienia wielu gatunków zwierzęcych i że nadal istnieje ta sama groźba; że poszanowanie zwierząt przez człowieka wiąże się z poszanowaniem ludzi między sobą i że już od najmłodszych lat należy uczyć człowieka obserwować, rozumieć, szanować i kochać zwierzęta…

NINIEJSZYM OBWIESZCZA SIĘ:

Art.1.
Wszystkie zwierzęta rodzą się równe wobec życia i mają te same prawa do istnienia.

Art.2.
a/ Każde zwierzę ma prawo do poszanowania
b/ Człowiek, jako gatunek zwierzęcy, nie może rościć sobie prawa do tępienia innych zwierząt ani do ich niehumanitarnego wyzyskiwania. Ma natomiast obowiązek wykorzystania całej swej wiedzy dla dobra zwierząt.
c/ Każde zwierzę ma prawo oczekiwać od człowieka poszanowania, opieki i ochrony.

Art. 3.
a/ Żadne zwierzę nie może być przedmiotem maltretowania i aktów okrucieństwa.
b/ Jeśli okaże się , że śmierć zwierzęcia jest konieczna, należy uśmiercić je szybko, nie narażając na ból i trwogę.

Art.4.
Każde zwierzę, które należy do gatunku dzikiego, ma prawo do życia na wolności w swym naturalnym otoczeniu: ziemskim, powietrznym lub wodnym, oraz prawo do rozmnażania się. Każde pozbawienie wolności, choćby w celach edukacyjnych jest pogwałceniem tego prawa.

Art.5.
a/ Każde zwierzę, należące do gatunku, który żyje zazwyczaj w środowisku ludzkim, ma prawo żyć i rosnąć zgodnie z rytmem i warunkami życia i wolności właściwymi dla swego gatunku.
b/ Każde zakłócenie tego rytmu i tych warunków przez człowieka w celach merkantylnych, jest pogwałceniem tego prawa.

Art.6.
a/ Każde zwierzę, które człowiek wybrał na swego towarzysza, ma prawo żyć tak długo, jak pozwala na to jego gatunkowi natura.
b/ Porzucenie zwierzęcia jest aktem okrutnym i nikczemnym.

Art.7.
Każde zwierzę pracujące dla człowieka ma prawo do rozsądnego ograniczania czasu i intensywności pracy, do właściwego wyżywienia i wypoczynku.

Art.8.
a/ Doświadczenia na zwierzętach, które wiążą się z cierpieniem fizycznym i psychicznym, są pogwałceniem praw zwierzęcia, zarówno w przypadku doświadczeń medycznych, naukowych, handlowych jak i wszystkich innych.
b/ Należy w tym celu stosować i rozwijać metody zastępcze.

Art.9.
Jeżeli człowiek hoduje zwierzę w celach żywnościowych, należy je karmić, hodować, przewozić i uśmiercać, nie narażając go na niepokój i ból.

Art.10.
a/ Żadne zwierzę nie może być traktowane jako zabawka dla człowieka.
b/ Wystawianie zwierząt na pokaz, oraz widowiska z udziałem zwierząt narażają na szwank godność zwierzęcia.

Art.11.
Każdy akt, prowadzący do zabicia zwierzęcia bez koniecznej potrzeby jest mordem, czyli zbrodnią przeciw życiu.

Art.12.
a/ Każdy akt prowadzący do uśmiercania dużej ilości zwierząt dzikich, jest masowym morderstwem, czyli zbrodnią przeciw gatunkowi.
b/ Niszczenie i zatruwanie środowiska naturalnego sieje śmierć.

Art. 13.
a/ Zwierzę martwe należy traktować z poszanowaniem.
b/ Sceny przemocy, której ofiarą padają zwierzęta, nie powinny mieć wstępu na ekrany kin i telewizji, chyba że jest to demonstracja zbrodni dokonywanych na zwierzętach.

Art.14.
a/ Stowarzyszenia ochrony i opieki zwierząt powinny mieć przedstawicieli na szczeblu rządowym.
b/ Prawa zwierząt powinny być ustawowo chronione tak jak prawa ludzi.

Abyście łatwo mogli zapamiętać prawa zwierząt zaśpiewajcie piosenkę z Małą Orkiestrą Dni Naszych

„Piosenka Mojego Zwierzaczka” –  Mała Orkiestra Dni Naszych

słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

Gdyby umiał mówić
Twój zwierzak domowy,
To byś usłyszał te słowa:

Pamiętaj, proszę, nie jestem zabawką, kiedy śpię to także miewam sny.
Czasem jestem głodny, czasem spragniony
Czuję ból i radość, jak ty.
Proszę, wyprowadź mnie czasem na spacer. Lubię bieganie, piłeczkę i gry
Musisz pamiętać, że czasem chcę siusiu
Czyli dokładnie jak ty.

Zdobyć mą przyjaźń nie jest tak łatwo, każdy człowiek o tym dobrze wie.
Kto kocha zwierzęta, ten kocha ludzi
A ty przecież kochasz mnie.
Nie muszę mieć zawsze chęć by się bawić, mogę, jak każdy mieć gorsze dni
Zaś innym razem lubię figlować
Czyli tak samo jak ty.

A jeśli kiedyś nie będę zbyt grzeczny, to nie krzycz i nie bij, błagam cię
W tym wielkim świecie ja sam nie dam rady
Nigdy nie opuszczaj mnie.

Utwór pochodzi z płyty „Piosenki Zdrowych Dzieci”

Obejrzyjcie filmik edukacyjny  jak być odpowiedzialnym opiekunem zwierząt


Zagadki o zwierzętach domowych

1.Chodzi po podwórku woła: „Kukuryku”. On i jego przyjaciele mieszkają w kurniku. (kogut)

2.Bawię się w błocie. Krzyczę: „Kwiku, kwiku”. Mieszkam w chlewiku ….(świnia)

3.Dwa rogi, ogon mam. Zdrowe mleko daję wam. (krowa)

4.Mam korali duży sznur. Wołam głośno: „gul, gul, gul”. (indyk)

5.Często wołam: me, me, me. Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)

6.Ciężko pracuję na wsi cały dzień. Odpoczywam w stajni i nie jestem leń. (koń)

7.Chodzę gęsiego, białe piórka mam i po swojemu tak sobie gęgam. (gęś)

8.Zjadam marchewki oraz świeżą trawę. Małe dzieci lubią ze mną zabawę.(królik)

9.Gdy chodzi, to się kiwa, Za to w wodzie dobrze pływa. ( kaczka)

10.Gdaczę sobie: ko, ko, ko. Na śniadanie dam ci jajko.(kura)

Pora na zagadki o zwierzętach leśnych
1.Czarną maską kryje oczy, na wyprawy rusza w nocy.  Za to we dnie siedzi w norze, bo go ktoś rozpoznać może.    (borsuk)

2.Drepcze przez lasu gąszcze, łapie myszy, żmije, chrabąszcze. Gdy zimowe przyjdą dni, zagrzebany w liściach śpi.     (jeż)

3.Rudy mieszka w norze i poluje w borze. Mistrz wybiegów i zasadzki. Strzeż w kurniku kury, kaczki. (lis)

4.Gdzie góry Karpaty, żyje zwierz kudłaty. Poluje na owce, napada na trzodę, ale lubi też maliny i słodziutki miodek.     (niedźwiedź)

5.Ma brązowe, śliczne oczy, nóżki zgrabne, cienkie. Czy widziałeś kiedyś w lesie płochliwą … (sarenkę)

6.Jakie zwierzę z bajek, ma takie zwyczaje, że chce połknąć wnuczkę, więc babcię udaje.   (wilk)

7.Nie ma nóg, tylko skoki, nie ma oczu, tylko trzeszcze, śpi w kotlinie nie głębokiej, kocha lasy i pól przestrzeń.      (zając)

Zagadki o zwierzętach egzotycznych

  1. Trąbę z sobą nosi, lecz nie jest trębaczem. Gdy pójdę do ZOO, pewnie go zobaczę.
    (Słoń)
  2. Znasz jej wysokość? W Afryce żyje i ma najdłuższą na świecie szyję. (Żyrafa)
  3. Dumny dźwiga swe dwa garby, niczym dwa największe skarby. I jest w bardzo złym humorze, że trzeciego mieć nie może.( Wielbłąd)
  4. Ktoś jej futro wymalował w paski czarno- białe. O jakim zwierzęciu mowa wiecie doskonale. (Zebra)
  5. Nie chodzi, a pełza, syczy groźnie wciąż, nie zbliżaj się do niego, bo to właśnie… (Wąż)

Na zakończenie posłuchajcie pięknych  odgłosów leśnych zwierząt

Najmilsi jeśli spodobała WAM się któraś z przygotowanych propozycji, macie ochotę np. pochwalić się swoją pracą plastyczną czy zaśpiewać piosenkę, wysyłajcie zdjęcia lub filmiki na adres:

Serdecznie Was pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy !!!!

Skip to content